Overslaan en naar de inhoud gaan

Een succesverhaal van Equipment 4 U

Equipment 4 U

EF2 en Equipment 4 U hebben een langdurige samenwerking. We hebben bijgedragen aan verschillende aspecten, van de ontwikkeling en optimalisatie van hun online aanwezigheid, inclusief SEO en SEA, tot aan de creatie en verbetering van hun website.

0% Meer groei in het aantal backlinks sinds livegang

0k Pageviews, een toename van 20%

0% Meer groei in het aantal zoekwoorden in de top 3

Equipment 4 U

Rediscover to renew

Equipment 4 U is de grootste importeur van transportmaterieel van het merk EP binnen de Benelux. De afgelopen jaren heeft het zich gevestigd als een toonaangevende speler in de sector. Equipment 4 U is gespecialiseerd in zowel nieuwe als gebruikte interne transportmiddelen zoals heftrucks, pallettrucks, stapelaars en orderpickers.

Sinds de oprichting van Equipment 4 U tot midden 2022 zijn de orders en de omzet enorm gegroeid. Echter werd 99% van de bestellingen via e-mail of telefonisch contact geplaatst. Via de website kwamen weinig tot geen bestellingen binnen. Het viel op dat concurrenten webshops hadden die niet alleen visueel aantrekkelijker waren, maar ook een betere online vindbaarheid en betere e-commerce prestaties hadden. Dit besef leidde tot de beslissing van Equipment 4 U om samen met EF2 de online strategie te verbeteren en zo klanten beter van dienst te zijn.

De rol van EF2

  • Concept webdesign
  • UX design
  • Visual design
  • Development
  • SEO

Branches

B2B e-commerce

Website

https://www.equipment4u.nl/ 

Doelstelling & budget

Rediscover to renew

De doelstelling van Equipment 4 U was duidelijk. De online vindbaarheid van de webshop moest structureel verhoogd worden. Het uiteindelijke doel: het gat met de belangrijkste concurrenten kleiner maken en meer orders via de webshop krijgen. 

Uit analyses bleek dat Equipment 4 U in vergelijking met concurrenten nog een achterstand had op gebied van het aantal scorende zoekwoorden in Google. Om die reden werd besloten om als primaire doelstelling te focussen op het verdubbelen van het aantal organische zoekwoorden met een top 3, top 5 en top 10 positie (+100%). Door te focussen op dit doel, zouden er automatisch ook meer gebruikers op de website komen. De doelstelling moest binnen een half jaar na de livegang van de nieuwe webshop van Equipment 4 U gehaald worden. Voor het behalen van dit doel waren 2 dagen per maand beschikbaar gesteld.

Strategie en doelgroep

Rediscover to Renew

Voor het behalen van de doelstelling lag de focus op het zo efficiënt mogelijk creëren van content. Hierbij waren snelheid en hoogwaardige kwaliteit belangrijke pijlers. 

Snelheid
Vanwege het beperkte budget was het van belang om zo snel mogelijk content te creëren waarmee de webshop geoptimaliseerd kon worden. Hoe sneller de content toegevoegd kon worden aan de webshop, hoe eerder de pagina’s op de bijbehorende zoekwoorden een betere positie konden krijgen binnen Google.

Om zo veel mogelijk teksten in een zo kort mogelijk tijdsbestek te maken, werd daarom ChatGPT ingezet. De teksten die met ChatGPT gegenereerd moesten worden:

  • De teksten voor op de website. Denk hierbij aan alle productbeschrijvingen, teksten voor zes categorie overzichten, FAQ items en blogs.
  • Meta titels en omschrijvingen.
  • Omschrijvingen voor afbeeldingen en video’s.

Om te bepalen welke FAQ items en blogs geschreven moesten worden, werden de conclusies gebruikt uit een eerder uitgevoerd zoekwoordonderzoek. Hierbij viel de keuze op de onderwerpen waarbij het hoofdzoekwoord een minimaal zoekvolume van 100 per maand had en de keyword difficulty gunstig was. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met topical authority. Dit resulteerde in een lijst met pagina’s en bijbehorende zoekwoorden waarvoor een top 3, top 5 of top 10 positie goed haalbaar was voor Equipment 4 U.

 

Hoogwaardige kwaliteit

Rediscover to Renew

Naast snelheid, was ook de kwaliteit van de content van belang. Inhoudelijk moesten alle pagina’s, FAQ items en blogs namelijk wel de juiste informatie geven. Om de kwaliteit te garanderen van de verschillende teksten, werd daarom prompt engineering ingezet om ChatGPT op de juiste manier te instrueren.

Niet alleen de teksten voor de verschillende pagina’s moesten van hoge kwaliteit zijn, maar ook het beeldmateriaal. Om video’s in de webshop te kunnen tonen, was een eigen YouTube kanaal opgezet. Om inhoudelijk correcte omschrijvingen mee te kunnen geven aan de video’s (zowel in YouTube als de webshop) werd daarom ook hier gebruikgemaakt van prompt engineering in combinatie met ChatGPT.

Oplossing & implementatie

ChatGPT en prompt engineering werden als volgt ingezet voor het genereren van de content:

Prompt engineering

Voor de teksten werden eerst slimme prompts ontwikkeld. Vervolgens werden de prompts ingezet om de teksten voor de pagina’s te maken. Daarna werd een handmatige controle gedaan om eventuele fouten uit teksten te halen.

Iedere prompt voor een tekst werd voorafgegaan door de onderstaande prompt om teksten te maken van een zo hoog mogelijk kwaliteit.

“Vanaf nu, als er een vraag gesteld wordt, wordt de vraag geoptimaliseerd en gevraagd of deze vraag beantwoord mag worden. Is de geoptimaliseerde vraag akkoord, dan worden deze regels gehanteerd: genereer een aantal additionele vragen om te helpen bij het scherpstellen van de vraag. Combineer de antwoorden van de individuele vragen om een eindantwoord te formuleren op alle vragen."


 

Webshop content

Rediscover to Renew

Na de algemene prompt werd ChatGPT geïnstrueerd om een tekst te genereren over een bepaald onderwerp. Hierbij werd input vanuit een bestaand zoekwoordonderzoek gegeven. Om de kwaliteit van de teksten te waarborgen, werd gebruikgemaakt van AI-plugins om concurrerende pagina’s uit te lezen en te vergelijken met de pagina’s voor Equipment 4 U. In totaal werden teksten gemaakt voor zes categoriepagina’s, 37 FAQ items, 36 productpagina’s en 11 blogs.

Door de snelle ontwikkeling van het aantal blogs kregen we te maken met een tekort aan beeldmateriaal. Om hergebruik van afbeeldingen te voorkomen, werd de AI tool MidJourney ingezet voor het genereren van nieuwe afbeeldingen.

ChatGPT werd ook ingezet om meta titels en omschrijvingen te maken. We koppelden ChatGPT aan een Excel sheet waarin alle pagina’s met teksten stonden. Vervolgens kreeg ChatGPT de opdracht om per pagina in de Excel een meta titel en een meta omschrijving te maken o.b.v. de informatie in de Excel.

YouTube omschrijvingen

Om titels, omschrijvingen en playlists te maken voor YouTube, werden AI video-analyse plugins gebruikt voor ChatGPT. De elementen werden zo SEO-geoptimaliseerd. In de prompts voor de video omschrijvingen werd verwezen naar Cialdini-principes en andere technieken om gebruikers aan te sporen om te klikken op de links bij de video’s. Er zijn 55 video omschrijvingen en 10 playlist omschrijvingen gegenereerd.


 

Resultaten

De doelstelling om het aantal organische zoekwoorden met een top 3, top 5 en top 10 positie te verdubbelen, is met succes behaald. Daarmee is de online vindbaarheid van de webshop in een half jaar tijd succesvol verbeterd. Voor het meten van de resultaten werden de cijfers van het eerste half jaar na livegang van de nieuwe webshop (16 februari t/m 30 augustus 2023) vergeleken met dezelfde periode in 2022. De data laat de volgende resultaten zien:

  • Een groei van 675% van het aantal zoekwoorden in de top 3
  • Een groei van 388% van het aantal zoekwoorden in de top 5
  • Een groei van 392% van het aantal zoekwoorden in de top 10

Naast een groei in het aantal scorende zoekwoorden, zien we in dezelfde periode ook:

  • In totaal 28.000 sessies, een toename van 7% 
  • Via organische resultaten in Google 4.500 sessies, een toename van 16%
  • 66.000 pageviews, een toename van 20%
  • Een groei in verkeer via het aandeel branded zoekopdrachten van 16% in augustus 2022 naar 50% in augustus 2023, een toename van 219%
  • Een groei van 280% in het aantal backlinks sinds livegang