Overslaan en naar de inhoud gaan

UX als nieuwe ranking factor in Google

Header_blog_UXranking_v2.jpeg

Geschreven door Erwin Visser Teamlead UX, CRO & Design

erwin.jpg

UX als nieuwe ranking factor in Google

ReDISCOVER TO RENEW

Een bezoeker komt op je website, bekijkt vervolgens een aantal pagina’s, scrollt wat door je website heen, maar haakt op een gegeven moment af. De informatie die hij of zij zocht was niet gemakkelijk te bereiken. De bezoeker werd niet gestuurd door een bepaalde flow en het laden van een pagina duurde te lang.

Zonde! Steeds meer onderzoeken laten zien dat websitebezoekers ongeduldig zijn. Zij verwachten dat een website snel laadt, dat de gezochte informatie als eerste zichtbaar is en dat er snel op een element geklikt kan worden. In principe simpele dingen, maar wel essentieel in de zoektocht van jouw potentiële klant. Het is daarom belangrijk om te achterhalen of jij hierdoor leads mist. Kom je erachter wat er mis gaat, en waarom? Dan heb je al een grote slag geslagen en kun je starten met het vinden van een oplossing.

UX wordt steeds belangrijker voor Google

Ook Google beseft de meerwaarde van UX. Zo werd in 2010 al aangekondigd dat Google rekening zou houden met de snelheid van de website bij het bepalen van de ranking in Google. In 2018 werd paginasnelheid ook een ranking factor in de mobiele zoekresultaten. En nu kondigt Google een nieuwe update aan in 2021 waarbij de gebruikerservaring van de website ook meegenomen gaat worden als ranking factor. De update gaat de Google Page Experience update heten en kan grote gevolgen hebben voor websites die het niet zo nauw nemen met de gebruikerservaring.

Hoe verbeter je de gebruikerservaring van jouw website?

Om de kwaliteit van een website te bepalen en daarmee de ranking van de website in de zoekresultaten, gaat Google nu letten op drie extra zaken. Deze zogeheten Core Web Vitals bepalen samen de gebruikerservaring:

  • Loading. Aan de hand van een cijfer genaamd LCP (Largest Contentful Paint) gaat Google meten hoe snel je website laadt voor het gevoel van de gebruiker. Een website wordt als ‘goed’ beoordeeld wanneer de ervaren laadtijd onder de 2.5 seconden ligt. Ligt de laadtijd tussen de 2.5 en 4 seconden, dan heeft de website nog wat verbetering nodig. Duurt de laadtijd langer dan 4 seconden? Dan beoordeelt Google dit als ‘slecht’.
  • Interactivity. De interactiviteit van de website wordt gemeten aan de hand van een cijfer genaamd FID (First Input Delay). Dit cijfer geeft aan hoe snel de website reageert wanneer een bezoeker gebruik maakt van een interactief element, zoals een knop of link. De belangrijkste reden voor Google om dit te meten, is dat een website bruikbaar moet zijn. Als laden van interactieve elementen te lang duurt, wekt dit irritatie op bij gebruikers.
  • Visual stability. Met een nieuw cijfer CLS (Cumulative Layout Shift) wil Google gaan meten in hoeverre een pagina onverwacht verspringt tijdens het gebruik hiervan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan advertenties die ineens door je beeld komen vliegen of het verspringen van een knop. Als minder dan 10% van de pagina verspringt, beoordeelt Google jouw website als ‘goed’. Verspringt er tussen de 10% en 25% van de pagina, dan beoordeelt Google je als ‘redelijk’, maar verspringt er meer dan 25% van je pagina onverwacht? Dan is er werk aan de winkel. Te veel onderdelen die verspringen, zijn volgens Google namelijk slecht voor de gebruikerservaring.

Goede content blijft belangrijk

Bij deze nieuwe update heeft Google wel aangegeven dat de content het belangrijkst blijft in de beoordeling van de ranking van de website. Het is dus belangrijk om de gebruikerservaring te blijven optimaliseren, maar dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de content. 

Bereid jouw website voor op 2021

Zorg dat jouw website goed voorbereid is op de nieuwe update van Google. Zo blijf jij niet alleen goed gevonden in Google, maar zorg je er ook voor dat bezoekers een betere ervaring hebben op jouw website waardoor meer bezoekers zullen converteren.
Wil je hier meer over weten of wil je dat wij jou hierbij helpen? Laat het ons weten!

Neem contact op