Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook met kanker mag je stralen

EF2 Sfeer_35.jpeg

Geschreven door Gerrie Pierik Brand strategist

gerrie.jpg

Ook met kanker mag je stralen

ReDISCOVER TO RENEW

Bliss Shine for Cancer. Een relatief nieuwe stichting, waar ik aanvankelijk weinig tot niks vanaf wist. Hoe één telefoongesprek daar verandering in bracht en enthousiaste verhalen mij meesleepten, is achteraf bewonderenswaardig. Het was tegen het einde van afgelopen zomer dat ik Arieta voor het eerst sprak, mijn contactpersoon en tevens oprichter van dit goede doel. Een uur later werd de eerste afspraak gemaakt. De stichting had dringend behoefte aan sturing en aanscherping: een branding workshop bleek de logische vervolgstap.

September vorig jaar was het zover. Met een aantal medewerkers van de stichting spraken we in de avonduren af. Weer zo’n vooroordeel aan het adres van de non-profitsector om weg te strepen, want van een 9-tot-5-mentaliteit was zeker geen sprake. Arieta draait met haar Bliss Shine for Cancer volledig op vrijwilligers en overdag hebben zij vaak andere verplichtingen. In hun vrije avonduren maken ze maar al te graag tijd vrij voor de mooie zaken in de samenleving.

Bliss Shine for Cancer is uniek

EF2 is inmiddels wel wat gewend, want iedere doelgroep- of merkensessie staat op zichzelf. Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik niet zag aankomen hoe bijzonder deze avond zou worden. Want wát een bijzonder doel heeft Arieta voor ogen met haar stichting. Het is oprecht fantastisch om te zien hoeveel mensen je gelukkig maakt door de grenzeloze inzet van vrijwilligers met het hart op de juiste plaats. De focus van de branding workshop ligt vooral op het DNA van de stichting. In sommige gevallen is het hard zoeken naar onderscheidend vermogen, maar bij Bliss Shine for Cancer is de keuze eindeloos! Voor mij was het al snel duidelijk: deze organisatie is one of a kind en biedt echt iets compleets nieuws.

Shiny and new? Niet altijd nodig!

Na een intensieve avond had ik voldoende huiswerk en inspiratie om aan de slag te gaan met het merk DNA. Bliss Shine for Cancer bestaat nog niet heel lang. Het gevaar van te veel sleutelen en beschadigen wat je hebt opgebouwd, ligt dan op de loer. Bestaande merkbekendheid mag niet verloren gaan. Het werd mij al snel duidelijk: de stichting moet makkelijker tussen de oren van de doelgroep terechtkomen én blijven zitten. Dit gegeven leidde tot een belangrijke eerste stap. De stichting gaat vanaf nu door het leven als Bliss to Shine. Want ook met kanker mag je stralen. Een radicale verandering? Dat niet, maar dat was ook niet nodig. Focus en een eenduidige boodschap richting de buitenwereld. Daar ging deze branding workshop over.

EF2 vs. zachte sector = garantie voor succes

Eens te meer is duidelijk geworden waarom het zo goed matcht tussen stichtingen, goede doelen en EF2. Ik ben blij dat ik een steentje bij kan dragen aan de strategische ontwikkeling van dit bijzondere goede doel. Werken voor soortgelijke organisaties geeft mij nét dat beetje meer voldoening. En dat zeg ik uiteraard met respect voor al onze andere klanten. Het komt mijn professionele én persoonlijke ontwikkeling op allerlei manieren ten goede.

Gerrie Pierik
Brand strategy