Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo stel je de nieuwe Google Analytics 4 in

EF2 Sfeer_305.jpg

Geschreven door Laura Schaap Teamlead Marketing / Marketing Strategy

laura-schaap.jpg

Zo stel je de nieuwe Google Analytics 4 in

 

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat er een nieuwe versie van Google Analytics beschikbaar is: Google Analytics 4. Een tijd terug kondigde Google ook de end-of-life datum aan van “oude” Analytics omgeving. Vanaf 1 juli 2023 stopt Google namelijk met het versturen van data van jouw website naar Universal Analytics. En dat betekent dat het instellen van Google Analytics 4 voor die tijd helemaal op orde moet zijn. Is Google Analytics 4 al goed ingesteld voor jouw website(s)? In dit artikel leggen we je uit wat je kunt doen om over te gaan naar de nieuwe versie van Google Analytics.

Overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Het is niet de eerste keer dat Google een grote update uitbrengt van Analytics. Maar waar voorheen de updates voornamelijk op de al bestaande versie van Analytics werd gedaan (en je dus dezelfde properties en weergaven kon blijven gebruiken), heeft Google nu besloten een geheel nieuwe versie uit te brengen: Google Analytics 4. Om met Google Analytics 4 te werken, moet er een nieuwe property aangemaakt worden in Analytics. De al verzamelde data in de weergaven van Universal Analytics wordt hierbij niet meegenomen naar Google Analytics 4. Om toch een geschiedenis van data op te bouwen (zodat je periodes met elkaar kunt vergelijken), is het van belang om op tijd over te stappen naar Google Analytics 4.

Maar wanneer moet je dan overstappen? Vanaf 1 juli 2023 zal Universal Analytics geen data meer verzamelen. Dat betekent dat vanaf dat moment alle data op de juiste manier moet binnenkomen in Google Analytics 4. Maar het liefst vergelijk je periodes met elkaar om meer inzicht te krijgen hoe je website presteert. De voorkeur gaat daarbij uit naar het vergelijken van één of meer maanden met dezelfde maanden één jaar ervoor. Zo vergelijk je bijvoorbeeld de maand mei in 2022 met de maand mei in 2021 om eventuele seizoensgebonden schommelingen uit te sluiten. Om vanaf 1 juli 2023 ten minste met één  jaar ervoor te kunnen vergelijken, is het dus handig om vóór 1 juli 2022 de overstap te hebben gemaakt. 
 

Google Analytics 4 inrichten

Om Google Analytics 4 in te richten moet er een aantal stappen worden gezet:
 

1. Aanmaken van een property

Staat er al Universal Analytics op jouw website? Dan kan je binnen de al bestaande account in Analytics een nieuwe property aanmaken voor Google Analytics 4. Google Analytics 4 werkt niet langer met weergaven, dus het is belangrijk om van te voren te bedenken wat je met je website(s) wilt kunnen meten. Heb je meerdere websites, dan is het daarnaast slim om te bepalen of je de data van alles websites in één property wilt kunnen zien of dat je per website een aparte property met eigen data wilt maken.

2. Toevoegen van de property aan de website

Nadat de property is aangemaakt, moet deze gekoppeld worden aan de website zodat data van de website daadwerkelijk wordt doorgestuurd naar Google Analytics 4. Het koppelen met de website kan op twee manieren:

  1. Door de code van Google Analytics 4 rechtstreeks in de code van de website te plaatsen;
  2. Door het tracking ID van de property toe te voegen aan Google Tag Manager.

 

Kies je voor de eerste optie, dan moet je de code voor de property doorsturen naar je webbouwer. Deze kan de code vervolgens in de code van de website plaatsen. De tweede optie heeft vaak echter de voorkeur. Ook bij EF2 werken we voor de implementatie van Google Analytics standaard met Google Tag Manager. De reden hiervoor is dat dit een belangrijk voordeel met zich meebrengt ten opzichte van het implementeren via code op de website:

Zowel bij optie 1 als optie 2 moet de webbouwer een stukje code aan de website toevoegen. Maar ga je meerdere tools koppelen aan je website (zoals een Hotjar of Facebook Pixel) en wil je alle gebeurtenissen op je website goed doormeten? Dan zal je bij optie 1 iedere keer opnieuw terug moeten naar je webbouwer om weer een nieuw stuk code toe te voegen. In het geval van optie 2 is alles via Tag Manager zelf in te richten. De webbouwer hoeft dan alleen de code van Tag Manager in de website te plaatsen. Vervolgens zorgt Tag Manager ervoor dat met de gebeurtenissen en tools die je instelt alle data vanaf de website naar de juiste tools (zoals Analytics) wordt doorgestuurd.

3. Instellen van gebeurtenissen

Nadat de Google Analytics 4 property is gekoppeld aan de website, is het van belang om de juiste gebeurtenissen (events) in te stellen. Waar je bij Universal Analytics nog alle gebeurtenissen handmatig moest instellen, biedt Google Analytics 4 het voordeel dat een aantal veelgebruikte gebeurtenissen standaard worden gemeten. Denk aan de scrolldiepte op je pagina’s, zoeken op de site, uitgaande klikken, downloads van bestanden en video-engagement. Wil je daarnaast nog andere gebeurtenissen instellen? Dan moet je deze alsnog handmatig instellen, bijvoorbeeld via Google Tag Manager.

4. Instellen van conversiedoelen

Niet alle gebeurtenissen op je website zijn een conversiedoel van je website. Heb je bijvoorbeeld een webshop en is het doel zoveel mogelijk producten te verkopen? Dan is de verkoop van je producten zowel een gebeurtenis als een conversiedoel. Maar stel iemand verstuurt een contactformulier via je webshop, dan is dit wel een gebeurtenis, maar geen conversiedoel. Een ander voorbeeld is een website waarbij het doel is dat bezoekers een afspraak inplannen. Het verzenden van het afspraakformulier is dan een gebeurtenis én een conversiedoel, maar het bezoeken van de contactpagina is enkel een gebeurtenis die leidt tot het uiteindelijke conversiedoel.

Om hier onderscheid in te maken, kun je in Google Analytics 4 gebeurtenissen (events) die je website doorstuurt aanmerken als conversiedoel. Op die manier kun je gerichter sturen op de verschillende doelen van je website. Ook geeft dit meer inzicht in de gebieden op je website waar je kunt optimaliseren.

Hulp nodig bij Google Analytics 4?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het implementeren van Google Analytics 4 en het instellen van de verschillende doelen of bijvoorbeeld e-commerce tracking? Of wil je graag meer weten over hoe Google Analytics 4 werkt en hoe je de verschillende rapporten kunt lezen? Laat het ons dan weten, we denken graag met je mee.
 

Laura Schaap
Marketingstrateeg

Neem contact op