Overslaan en naar de inhoud gaan

Een toekomstbestendig merk levert veel geld op

Toekomst_bestendig_merk_header.jpeg

Geschreven door Gerrie Pierik Brand strategist

gerrie.jpg

Een toekomstbestendig merk levert veel geld op

ReDISCOVER TO RENEW

‘Het merk’ wordt vaak als de softe kant van een bedrijf gezien. Het gaat over kleurtjes, logo’s en onderbuikgevoel, toch? Niks is minder waar. Een sterk merk levert geld op én vormt een barrière voor nieuwkomers in jouw markt! En een sterk merk heeft nog veel meer voordelen… 

Iedereen wil méér...

Klanten die moeilijk over te halen zijn om op een ander merk over te stappen, dat wil toch iedereen? Een bedrijf met een sterke merkwaarde heeft niet alleen dat in handen, maar verdient ook daadwerkelijk meer geld met zijn merk. Klanten zijn namelijk niet alleen loyaler, ze zijn ook bereid om meer te betalen voor een product of dienst én geven ook nog eens vaker geld aan jou uit. Daarnaast willen werknemers graag bij een sterk merk werken. En dat betekent dat er tussen de sollicitanten betere, meer gemotiveerde en extra loyale werknemers zitten. En met die werknemers neem jij vervolgens weer een voorsprong op je concurrent. 

Toekomstbestendigheid bereiken

Een sterk merk levert je dus geld op, maar het is hard werken om merkwaarde te creëren, laat staan om het te laten groeien. Dit kost tijd en geld, wat je op een strategische manier moet inzetten. De gouden tip hierbij is: vaar een steady koers waarbij je vertrouwt op de keuzes die je gemaakt hebt. Ga uit van de kracht van jouw merk, want die heeft je al ver gebracht en past perfect bij jouw onderneming. Blijf hier structureel aan werken en wijk niet teveel af. Focus op consistentie, dan zal je merkwaarde groeien en daar pluk je de vruchten van.

Turbelente tijden

Natuurlijk is bouwen aan een merk al lastig genoeg als alle omstandigheden hetzelfde blijven, maar je hebt altijd te maken met veranderend gedrag van klanten, nieuwe technologieën en ontwikkelingen in jouw markt. Hier ontkom je niet aan, maar je kunt zelf wel de basis leggen om stevig te blijven staan, ook in turbulente tijden. Daarvoor moet je soms wel een beetje bijsturen, zodat je weer in jouw ‘merk-jasje’ past. Concrete aanleidingen zijn bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep die je aan wilt spreken, een fusie of overname, of een nieuwe dienst die je wilt introduceren. Allemaal kansen om  jouw merk te herontdekken, om vervolgens de next step te maken. Of zoals wij het zeggen, rediscover to renew! 

Heb je hulp nodig bij jouw branding? Neem contact op met Gerrie, zij gaat graag met je in gesprek.

Neem contact op