Overslaan en naar de inhoud gaan

Een nieuwe website, hoe gaat dat in zijn werk? Deel 3

Werkwijze_3_header.jpeg

Geschreven door Evan Pierik Art director / Founder

portretfoto Evan Def.jpg

Een nieuwe website, hoe gaat dat in zijn werk? Deel 3

ReDISCOVER TO RENEW

In onze vorige blog vertelden we over de opzet van een user flow. Dit is een reeks stappen die een gebruiker moet zetten om zijn doel te bereiken. En het is een overzicht van alle pagina’s op een website, waarbij per pagina wordt bepaald wat het doel is en wat de prioritering is van de elementen die aan dit doel bijdragen. De functionele kant van een website dus.

Een kijkje in onze werkwijze: deel 3

Na het functionele gedeelte van de website bepalen we welk verhaal we willen vertellen. Ook bepalen we hoe we dat willen vertellen. Welke stappen zijn dat concreet?

  • We zetten een moodboard en concept neer: de visuele strategie.
  • We geven sturing aan de contentstrategie zodat we het verhaal op de juiste manier kunnen vertellen.

Een visuele strategie bij EF2

Met behulp van de visuele strategie wordt een richting bepaald voor alle uitingen zodat deze overeenkomen met het gewenste totaalbeeld van jouw bedrijf. Daarom beginnen we bij EF2 altijd met branding. Het streven is om alles te laten aansluiten op elkaar: de merkwaarden, de doelgroep en jouw product. Pas dan krijg je een echt sterk merk. 

Contentstrategie

Het creëren van content wordt vaak onderschat, terwijl het de kern is van je website. De content moet gericht zijn op de doelgroep die je wilt bereiken. Met welke tone-of-voice spreek je hen aan? Naar welk soort content zijn zij op zoek? Een goed plan is de basis.

Beeldtaal

ReDISCOVER TO RENEW

Een belangrijk onderdeel van de visuele strategie is beeldtaal. Je hebt duidelijk wat je wilt uitstralen, maar dat moet ook zichtbaar zijn in de visuele elementen waarmee mensen associaties en verbindingen leggen. Neem bijvoorbeeld de header. Hierin stellen we als doel om de ‘why’ van het bedrijf te vertellen. De volgende stap is dan om te kijken hoe we dit gaan vertellen. Is dat met een grote editorial of kan dat beter puur functioneel met een aantal standaard iconen?

Visual design

Uiteindelijk komt alles samen in het webdesign. Hoe komt de kernboodschap het beste tot zijn recht? Is dat met een enorme foto, vrolijke uitlijning en een gigantische koptekst in een creatief font? En voegt een animatie die zoeft en glijdt dan juist wat toe of leidt dat alleen maar af? 

Na alle stappen die we hebben genomen, staat er dan eindelijk een nieuwe visuele strategie. En niet zomaar een. Over alles is nagedacht. Juist doordat we starten met de impact sessie kunnen we er samen voor zorgen dat de nieuwe website bijdraagt aan jouw doelstellingen.

Lees deel 2: de user flow