Overslaan en naar de inhoud gaan

Een krachtige positionering voor de zachte sector

EF2 liggend_3.jpeg

Geschreven door Gerrie Pierik Brand strategist

gerrie.jpg

Een krachtige positionering voor de zachte sector

ReDISCOVER TO RENEW

“Wij willen een krachtige uitstraling, voor onze softe organisatie.” Kijk, daar krijg ik energie van. Een ambitieuze klantwens naar mijn hart. Maar is dit per definitie de juiste oplossing voor stichtingen? Na een aantal gesprekken en sessies met jouw organisatie, komen we daar snel genoeg achter. Eén ding is zeker: onze combinatie van drijfveren biedt de sleutel naar een goede samenwerking. Wat is er nou mooier dan twee passies die samenkomen en elkaar versterken? De maatschappelijk relevante probleemstellingen van een stichting enerzijds. En EF2 met de juiste gereedschappen, kennis en gedrevenheid in huis om een krachtige positionering neer te zetten.

Goede doelen, stichtingen en zorgorganisaties kennen behoorlijk wat overeenkomsten. Ze staan vooral bekend om hun zachte en sociale karakter. Vraag medewerkers naar het onderscheidend vermogen van hun organisatie en de woorden betrokken, persoonlijk en sociaal vliegen je om de oren. Natuurlijk, deze waarden zijn zonder meer van toepassing. Maar dat ze het onderscheid maken, klopt eigenlijk niet. Branchespecifieke kenmerken worden hier verward met belangrijke kernwaarden. En juist deze kernwaarden geven richting aan jouw positionering en bepalen uiteindelijk jouw merkwaarde.

Betrokken en sociaal? Waardevol, maar niet uniek

In ons vakgebied hebben we het vaak over die kernwaarden, ook wel merkelementen of het organisatie DNA genoemd. Het beestje moet een naam hebben, maar dat is niet waar het om gaat. Wil je een krachtige merkpositionering die voor iedere stakeholder relevant is? Dan zorg je in ieder geval dat deze:

  • een reflectie is op het karakter, de identiteit van jouw organisatie;
  • zich onderscheidt van andere organisaties uit de zachte sector;
  • herkenbaar en relevant is voor jouw doelgroep.

Less is more

Simpel, denk je nu misschien. Dat is mooi! Want zo moet het ook voor jouw doelgroep aanvoelen. Een succesvolle merkpositionering kent echt geen grootse verrassingen of geforceerde moeilijkdoenerij. Veel belangrijker is het gevoel van herkenning bij jouw doelgroep. De route naar zo’n krachtige uitstraling is niet eenvoudig en kost tijd en energie. Een traject van de lange adem. Maar zit het eenmaal tussen de oren van de doelgroep, dan heb je goud in handen. “Zo logisch en helder”, zullen ze zeggen over jouw positionering. En daar zit nou juist de kracht.

Hebben we eenmaal de perfecte uitgangspositie gecreëerd? Dan ben je toe aan de volgende stap: het ontwikkelen van jouw positionering. Een zoektocht naar de optimaal matchende uitstraling. Kleurgebruik, vormen en tone-of-voice zijn leidend en sluiten perfect aan op de merkstrategie. Ze roepen het juiste gevoel op bij jouw doelgroep en belangrijker: ze dragen bij aan de herkenning. Een proces dat in het onderbewustzijn plaatsvindt.

Onderbewuste herkenning bij de doelgroep

Kortom: bevindt jouw organisatie zich in de zachte sector en is er dringend behoefte aan sturing? Zijn jullie echt goed bezig, maar is het tijd voor een strategische stap terug? Ik ga graag met jou op zoek naar de kern van jouw organisatie. Bij EF2 zijn we pas tevreden als de positionering helemaal past bij jouw stakeholders. Er is geen speld meer tussen te krijgen en jullie kunnen weer jaren vooruit.