Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitalisering gaat nu nog sneller: blijf niet achter!

IMG_8078.jpeg

Geschreven door Mark Croes Business Owner

mark croes.jpg

Digitalisering gaat nu nog sneller: blijf niet achter!

ReDISCOVER TO RENEW

‘Onze klanten bellen het liefst’. ‘Ik hoor mijn klanten er nooit over dat ze via een webshop willen bestellen’. ‘Ik geloof niet dat onze klanten op korte termijn gaan inloggen om zaken te regelen’. Drie maanden geleden waren dit uitspraken die we regelmatig hoorden. Maar sinds die tijd is er veel veranderd. Wij merken een digitale inhaalslag waarbij zelfs de grootste scepticus toegeeft dat er een andere behoefte onder zijn klanten ontstaat. Lees verder en kom erachter wat wij in de markt signaleren.

Verschuiving van de vraag

Onze klanten zijn veelal actief in traditionele branches. Dit betekent dat de processen binnen deze bedrijven vaak ook traditioneel zijn, of dat hun klanten in ieder geval waarde hechten aan traditionele mogelijkheden. Zo komen wij regelmatig tegen dat een bestelling wordt gefaxt of doorgebeld aan een vertegenwoordiger. Helemaal goed wanneer dit werkt, maar wij zien een toenemende vraag naar digitalisering van deze processen. De lock-down heeft dit proces versneld. Niet alleen jongere doelgroepen, maar ook oudere werknemers zien steeds meer het belang van het digitaliseren van bepaalde processen.

Langdurige voorsprong

De investering in digitalisering is vaak fors. Dit schrikt soms af om het in gang te zetten. Digitale projecten lenen zich echter bij uitstek voor het ontwikkelen in fases en dus ook het beheersbaar maken van de investering. Het kan bovendien veel opleveren, zoals:

  • Concurrentievoordeel
  • Gemak voor je klant
  • Meetbare resultaten
  • Efficiëntieslag
  • Klantenbinding

Interessant voor B2B

Concreet zien wij momenteel een versnelling op het gebied van B2B platformen waarbij klanten van een bedrijf in kunnen loggen om diverse zaken te regelen. Dit zijn persoonlijke dashboards, ingericht op de behoefte van de eindklant. De functionaliteiten van deze platforms kunnen zeer divers zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Producten bestellen en inzage in persoonlijke prijsstelling;
  • Orderhistorie inzien;
  • Inzicht in de actuele voorraad van producten;
  • Specifieke rapportages van diensten;
  • Persoonlijke bestelsystemen, toegespitst op de specifieke bedrijfsprocessen;
  • Offerte generatoren, waarbij door een aantal eenvoudige vragen, een volledige offerte te genereren is;
  • Facturatiesystemen, waarbij eenvoudig facturen te genereren en versturen zijn die direct aan het boekhoudsysteem gekoppeld worden;
  • Persoonlijk contact door chat of berichtenboxen.

Kortom, veel processen zijn te automatiseren en/of te vereenvoudigen. Door stil te staan bij wat een proces eigenlijk inhoudt, is vaak een slag te maken om dit eenvoudiger of efficiënter te maken. Een platform is nooit een doel op zich, maar moet aansluiten op het bedrijfsproces en dit ondersteunen.

Veel van dit soort platforms kunnen met een relatief kleine investering starten met een basisversie. Voordat we starten met de ontwikkeling van een platform, zullen we altijd een analyse doen van de (lange termijn) doelstellingen. Hier houden wij dan rekening mee in de architectuur van het portal. Vervolgens kan er gestart worden met de basisfunctionaliteiten. Omdat onze applicaties worden gebouwd door middel van packages, blijven ze overzichtelijk en kan er per functionaliteit worden ontwikkeld.

Een basisversie kan bijvoorbeeld inhouden dat er wordt gestart met een platform dat vaste data toont. Zo kan de functionaliteit bij de eindgebruikers getest worden. Op een later moment is dit te koppelen met externe systemen.

Om ervoor te zorgen dat de juiste focus wordt gehouden, hebben we bij ieder project een productowner aangehaakt. Deze productowner heeft inhoudelijke kennis van de vraag. Bovendien zorgt hij of zij ervoor dat de juiste onderdelen prioriteit krijgen en dat je als klant steeds betrokken blijft bij de ontwikkeling van het platform. Zo bouwen we, samen met onze klanten, stabiele platforms die stap voor stap beter en completer worden.

Oh ja, en die scepticus uit het begin van deze blog? Die is er nu van overtuigd dat een online platform toegevoegde waarde voor zijn klant gaat brengen!