De weg naar ons nieuwe logo
Geschreven door Gerrie Pierik Brand strategist
De weg naar ons nieuwe logo
ReDISCOVER TO RENEW
In mei 2011 begon ik met het schetsen van een logo voor een nieuw bedrijf. Het zou een soort ‘fusie’ van mijn huidige werkgever en zijn ‘in-hetzelfde-kantoor-werkende-audiovisuele-voetbalvriend’ zijn. Samenwerken deden ze al. Dus waarom niet onder één naam? Die was immers al bedacht. Een vaag idee voor de uitstraling ook. Verder niets. Ja, de kleur. Oranje. PMS 021: het felste onder de oranjes. De meest creatieve van alle kleuren. Hoewel ik er ook iets van 1988 in kon herkennen.
Honderden schetsen zijn er gemaakt. Maar in juli 2011 was het logo gereed. Uniek in vorm en een beetje vreemd. Die combinatie zorgde voor de trigger bij opdrachtgevers. En dat heeft het jaren gedaan. Wat we bedachten en realiseerden kwam terug in het logo. In tekst, door middel van een pay-off (door de jaren heen hebben we er drie gebruikt) die liet zien wat wij deden. En hoe we dat deden kwam terug in de vorm van een abstracte praatwolk. Snel, zonder gelul en eigentijds.
Toen we in juli 2020 in ons huidige pand aan de Vendelier trokken deden we dat dan ook snel, zonder gelul en eigentijds. Het verschil met 2011 kon alleen niet groter zijn. Ik had te maken met een verzesvoudiging aan collega’s die de lunchtafel deelden en mijn functieomschrijving gaf aan ‘Art Director’. Onze opdrachtgevers waren ineens (inter)nationaal in plaats van alleen lokaal actief. Een fikse verandering. Om die stappen, of ‘professionalisering’ beter gezegd, visueel te maken, moest het anders. We waren niet meer alléén oranje. De tijd was rijp voor een statement. Dus ik besloot het anders te doen. Net als in 2011. Om onze expertises kracht bij te zetten bedacht ik hoekige patronen of vormen. De groei liet ik terugkomen in kleuren. En de gloednieuwe methode ‘Rediscover to Renew’ gaf ik extra gewicht mee met behulp van hoofdletters. Capslock ging aan. Alles klopte. Het was nieuw maar direct volledig geaccepteerd. Iets anders zou totaal ongepast zijn.
Toch klopte er iets niet. Ons ‘wapen’ uit 2011, het oranje boegbeeld van de underdogs, was outdated. Negeren was geen optie. Er was geen match meer. De vormgeving van toen was niet meer representatief voor het ‘Creative + Digital Agency’ van 2020. Maar ons logo aanpassen? Ik kon het antwoord op een redesign wel raden. ‘Iedereen kent ons op deze manier! Dit logo is hartstikke eigentijds!’
Eigentijds ja. In 2011. Een decennia eerder. Nu was het bedrijf veel meer geworden. Het was tijd om het logo mee te laten groeien. Te laten zien wie we zijn. Waar we voor staan en wat we mogelijk maken. Ik ging de confrontatie aan.
Er waren slechts een handjevol schetsen nodig. Meer niet. Geen weken werk, zoals in 2011. Ik wist precies wat ik moest ontwerpen om het logo van dit moment te realiseren. Ons eigen ‘Rediscover to Renew’ moment was aangebroken.
Nu klopt onze uitstraling. In vorm, typografie en kleur hebben we de juiste stappen gezet. Het plaatje is compleet. Dit is wie EF2 is. Snel, zonder gelul en eigentijds.
Kijk eens naar jouw logo. Wees niet bang om te veranderen. Doe het omdat jouw nieuwe missie er om vraagt. Omdat jouw doelgroep het nodig heeft. En maak jouw branding ook écht jouw branding.
Michaël Baars
Art Director / Visual Designer