Overslaan en naar de inhoud gaan

Cookie van andermans deeg

Cookie-Blog-header-1920x853 (1).jpeg

Geschreven door Sanne Kok Junior online marketeer

sanne.jpg

Cookie van andermans deeg

ReDISCOVER TO RENEW

Cookies. Je zult ze vast en zeker wel kennen. Bezoekers worden herkend op websites, waardoor het makkelijker wordt om informatie over jouw doelgroep te verzamelen. Nu vindt er in de digitale wereld een grote verandering plaats. De third-party cookies werden al geweigerd door Safari en Firefox, maar zullen nu ook bij Chrome verdwijnen. Dit heeft grote gevolgen voor digitale marketing. Met andere woorden, het wordt moeilijker om informatie te verzamelen over jouw doelgroep online.

Om te bepalen of deze verandering impact heeft op jouw organisatie, moet je nagaan op welke manier third-party cookies bijdragen aan jouw sales en conversie. Third-party cookies zijn cookies die op je website worden geplaatst door andere (derden) websites. Deze cookies worden bijvoorbeeld verzameld door platformen als Google, LinkedIn en Facebook. Met de informatie die zij verzamelen op andere websites, maken zij het mogelijk om online advertenties te richten op hele specifieke doelgroepen.

Wat voor invloed zal het verdwijnen van de third-party cookies hebben op jouw website?

Cookies leveren extra business op. Zo kun je met first-party cookies bijhouden hoe bezoekers zich op je eigen website gedragen. Op basis daarvan kun je vervolgens je website verbeteren. En dankzij third-party cookies kun je dus gericht online adverteren. Maar het verdwijnen van de third-party cookies brengt ook een aantal voordelen met zich mee:

  • Snellere laadtijd. De performance van je website blijft top, want er is geen code vanuit externe partijen
  • Transparantie. Zonder third-party cookies is jouw website een stuk veiliger en transparanter.
  • Minder irritatie. De grootste irritatie van bezoekers is dat ze een advertentie banner van jouw product krijgen te zien nadat ze op jouw website zijn geweest. Het verdwijnen van de third-party cookie neemt het gevoel bij bezoekers weg dat ze online worden gevolgd.

Zo bereik je jouw doelgroep met first-party data

Google Analytics 4 is het ideale middel om data te verzamelen. De verzamelde data die je uit Google Analytics 4 haalt, kun je gebruiken om je doelgroep beter te bereiken. Hieronder worden drie verschillende manieren genoemd hoe je jouw doelgroep kunt bereiken zonder gebruik van third-party cookies.

  • Customer matching. Op basis van informatie die je verzamelt over het gedrag van de bezoekers op je eigen website en bestaande klanten, kun je nieuwe 'look-a-like' doelgroepen creëren voor je advertenties.
  • Contextual advertising. Met contextual advertising worden advertenties niet gekoppeld aan website data maar aan de context van het medium. Bij artikelen over backpacken wordt er bijvoorbeeld geadverteerd over handige items voor (je raad het al) backpacken. Het in kaart brengen van je doelgroep wordt voor deze manier van targeting nog belangrijker.
  • Server-side tagging. De data die cookies verzamelen worden nu nog eerst in je browser opgeslagen en vanuit daar naar andere partijen als Google en Facebook gestuurd. Met server-side tagging slaan de cookies data op je eigen server op in plaats van in de browser. Hierdoor worden de cookies anders behandeld door browsers als Chrome, Firefox en Safari en alsnog doorgestuurd naar derden. Voor veel organisaties is dit een relatief makkelijke manier de kwaliteit van analytics en conversie tracking hoog te houden. Maar je kunt je afvragen hoe wenselijk het is dat de tracking van bezoekersgedrag op een steeds minder transparante manier gebeurt.

Gelijk aan de slag met je cookies?

We volgen alle ontwikkelingen met interesse op de voet. Wil je graag weten hoe het verzamelen van first-party data past binnen jouw strategie? Wij kunnen jou helpen om het beste uit jouw website of webshop te blijven halen. Maak een afspraak om te sparren en zet samen met ons de next step.

Neem contact op