Overslaan en naar de inhoud gaan

Cashen met kerst. Dit kan branding voor je doen.

EF2 Sfeer_679_0.jpeg

Geschreven door Gerrie Pierik Brand strategist

gerrie.jpg

Cashen met kerst. Dit kan branding voor je doen.

ReDISCOVER TO RENEW

All I want for Christmas is youuuuuu! Het is natuurlijk dé kersthit van Mariah Carey waardoor zij ieder jaar ongeveer 450.000 op haar rekening gestort krijgt. Niet alleen kent iedereen dit nummer, het grootste deel van deze mensen krijgt er een positief en feestelijk gevoel van. Hierdoor wordt het nummer rond de feestdagen extra vaak gedraaid en profiteert Mariah hier nog meer van. Als merk kun jij dit ook!

Coca Cola, Disney, Sky Radio, All you need is Love en Delicieux van Lidl zijn er al in geslaagd om hun merk te koppelen aan het positieve gevoel van Kerst. Door de kerstman, sfeervolle verlichting, blije gezichten en gezelligheid rondom de feestdagen te combineren met een merk, creëer je associaties bij jouw doelgroep. Voor Coca Cola bracht het nog een mooie bijkomstigheid: namelijk een verhoging van de verkopen in de winter. Cola werd voor die tijd namelijk gezien als een zomerdrankje.

Als de gekoppelde associaties positief, sterk en verbonden zijn met het product of de dienst die je als merk aanbiedt, is dit enorm waardevol voor je branding. Deze associaties kunnen het hele jaar door de omzet vergroten. Het positieve gevoel blijft namelijk in iemands geheugen hangen en die associatie wordt onbewust geactiveerd wanneer je in aanraking komt met het merk. Dat is natuurlijk niet alleen met kerst, maar door het hele jaar heen.

Investeren in lange termijn branding betekent dat je aan de slag gaat met emotionele associaties die sterk, positief en uniek zijn. En het blijkt dat merken die investeren in de lange termijn emotionele boodschap succesvoller zijn. Het maakt in principe niet uit welke positieve emotie het is, maar het is wel handig om een herkenbaar moment te pakken. Je hoeft de feestdagen niet opnieuw uit te vinden, maar je kunt het laten aanvoelen alsof jouw merk gezelligheid en feestelijkheid brengt. Wanneer deze associaties aan de oppervlakte zitten, profiteer je daar onbeperkt van!