Overslaan en naar de inhoud gaan

7 tips voor jouw content tijdens de feestdagen

EF2 Sfeer_312 (1)_0.jpeg

Geschreven door Christie Koudijs Marketing Strategy

christie.jpg

7 tips voor jouw content tijdens de feestdagen

ReDISCOVER TO RENEW

Zoals de seizoenen veranderen, veranderen ook de wensen van jouw klanten. Waar sommige producten het hele jaar door populair zijn, zijn er ook producten waarvan de populariteit wat meer schommelt. Dit kan afhankelijk zijn van bepaalde feestdagen zoals kerst, maar ook van de verschillende seizoenen en andere gebeurtenissen zoals de Coronapandemie. Door met je SEO-strategie in te spelen op dit soort momenten, kan je meer leads via je website krijgen.

Wat is seasonal SEO?

Het inspelen met SEO op specifieke tijden of gebeurtenissen wordt ook wel seasonal SEO genoemd. Seasonal SEO heeft als doel om de conversies van je website, webshop of applicatie te laten stijgen in deze periodes. Je zorgt namelijk niet alleen dat je online meer bezoekers krijgt, maar ook dat jouw content beter past bij de zoekintentie van potentiële klanten. Hierdoor zal de bezoeker eerder bereid zijn om in actie te komen. Denk bijvoorbeeld aan iets kopen of inschrijven voor een nieuwsbrief.

Waarom is seasonal SEO belangrijk voor jouw merk?

Het maakt niet uit in welke industrie je actief bent. Ieder merk heeft bepaalde momenten in het jaar waarop zijn producten of diensten meer worden afgenomen dan op andere momenten. Voor het ene merk heeft dat vooral te maken met de verandering van de seizoenen. Voor het andere bedrijf zijn juist de feestdagen belangrijke momenten om op in te spelen.

Ook andere gebeurtenissen kunnen van invloed zijn op de interesse in bepaalde producten of diensten. Denk bijvoorbeeld aan de huidige corona pandemie. Zo werd er in het voorjaar ineens veel vaker gezocht op woorden omtrent thuis sporten. En na de laatste persconferentie zochten mensen ineens veel vaker op kerstkaarten.

Onze 7 tips voor seasonal SEO

1. Maak een contentkalender voor het hele jaar

Een contentkalender kan voor het hele jaar inzichtelijk maken wat de belangrijke momenten voor jouw merk zijn om op in te spelen. Zo kun je hierin de feestdagen of seizoenswisselingen opnemen die voor jouw merk belangrijk zijn. Vervolgens kun je in de contentkalender deadlines bepalen wanneer de content op je website geoptimaliseerd moet zijn voor dat specifieke moment.

2. Creëer een aparte landingspagina

Maak een aparte landingspagina aan waar bezoekers op terecht komen wanneer ze jouw website aanklikken in de zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan een pagina waarop je inspeelt op tips voor kerstcadeaus of een pagina die bezoekers vertelt waarom ze juist nu moeten investeren in hun huis.

3. Relevante zoekwoorden

Daarnaast is het ook belangrijk om de juiste zoekwoorden te verwerken in je content zodat jouw website daadwerkelijk wordt gevonden door bezoekers. Je hoeft je daarbij niet te focussen op slechts één woord. De pagina kan ook gericht zijn op een specifiek thema waarin je meerdere zoekwoorden verwerkt die horen bij dat thema.

4. Zorg dat je je content op tijd optimaliseert

Zijn jouw producten of diensten rond kerst erg populair? Dan heeft het weinig zin als je pas de dag voor kerst de content op je website optimaliseert op gebied van SEO. De kans is dan namelijk klein dat je nog veel bezoekers naar je website trekt. Google heeft namelijk tijd nodig om de nieuwe pagina te indexeren. Daardoor zie je niet direct het resultaat van je SEO strategie in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk om een aantal weken van tevoren al je content in orde te hebben.

5. Schrijf tijdloze teksten die je het jaar erop weer kunt gebruiken

Je hebt natuurlijk geen zin om ieder jaar al je teksten opnieuw te schrijven en beeldmateriaal te verzamelen. Zorg er daarom voor dat je teksten tijdloos zijn en ook het jaar erop weer gebruikt kunnen worden. Zet bijvoorbeeld geen jaartallen in de teksten.

6. Zorg dat je de url niet ieder jaar hoeft te veranderen

Het is daarnaast slim om een url te nemen die je niet ieder jaar hoeft aan te passen. Zet dus bijvoorbeeld geen jaartal in je url. Het gevaar is dan namelijk dat mensen met een oude url (met een oud jaartal) op een 404-pagina uitkomen.

7. Pas de titels en meta descriptions aan

Heb je een nieuwe landingspagina gemaakt? Zorg dan ook dat de titels en de meta descriptions van die pagina goed staan. Speel hierbij in op het specifieke moment waarvoor je content hebt geschreven en plaats alle relevante zoekwoorden in de tekst.

Wat doe je met deze pagina’s wanneer de feestdag of gebeurtenis weer over is?

Het antwoord is vrij simpel: in de meeste gevallen hoef je helemaal niks te doen. De interesse in het onderwerp zal namelijk ook afnemen. Omdat bezoekers veel minder of zelfs niet meer zoeken op de woorden die relevant waren voor dat specifieke moment, is de kans ook veel kleiner dat ze via die weg op jouw website terecht komen. Je kunt de specifieke pagina’s dus online laten staan. Dit heeft als extra voordeel dat de verkregen page authority ook het jaar erop wordt meegerekend in het bepalen van de positie in Google. Verwijder je de pagina, dan verdwijnt de opgebouwde page authority.

Wil jij je SEO-strategie verbeteren? Onze SEO-specialisten geven je graag advies.

Neem contact op