SEO in 2020: nog steeds relevant?

SEO in 2020: nog steeds relevant?
SEO in 2020: nog steeds relevant?

Bepaal je zoekwoord, plaats het zoekwoord een paar keer in je tekst en hoppa: jouw website wordt getoond in Google! Was het maar zo simpel. Met de duizenden verschillende ranking factoren van Google en de regelmatige updates binnen het algoritme, is het scoren in de zoekresultaten niet meer zo simpel. Maar onthoud: niets is onmogelijk! Lees in dit artikel op welke factoren jij invloed hebt, zodat jij in 2020 zichtbaar blijft in de zoekresultaten.

De belangrijkste Google ranking-factoren

Om zichtbaar te worden in Google, wil je weten op welke factoren Google rankt in 2020. Voordat we die factoren aan je vertellen, willen we eerst nog kort de missie van Google met je delen. Waarom? Omdat het hierdoor beter te begrijpen is waarom Google updates blijft doorvoeren en een eenvoudig tekstje niet langer genoeg is om hoog te scoren in Google:

"Significant, broad changes to our search algorithms and systems ... designed to ensure that overall, we’re delivering on our mission to present relevant and authoritative content to searchers.”

Met andere woorden: Google heeft de missie de beste antwoorden te geven op basis van de zoekintentie van de zoeker. Dat betekent ook dat Google een artikel als niet relevant kan zien, bijvoorbeeld wanneer de tekst niet goed is geschreven, niet lekker leesbaar is, of niet aansluit op de zoekvraag van de bezoeker. Maar dit kan ook het geval zijn wanneer de tekst enkel geschreven is om goed gevonden te worden of wanneer de bezoeker al na 2 seconden afhaakt bij het lezen van de tekst. Als Google jouw artikel als niet relevant ziet, zal het daarom ook minder voorrang geven aan jouw artikel in de zoekresultaten. Maar hoe moet het dan wel? Dat leggen we je hieronder uit.

Zie jouw website als een woord-web

Begin bij het begin. Op welke woorden zoekt jouw doelgroep? Welke vragen hebben zij? Focus je bijvoorbeeld op een product in jouw assortiment. Ga op zoek naar zoekopdrachten, thema’s en zoekvragen die de bezoeker heeft rondom dit product. Je komt dan al gauw een aantal trends tegen, zoals:

  • Vragen over het product
  • Zoekopdracht waarbij een kleur wordt benoemd
  • Afmetingen van het product
  • Voorbeelden van het product
  • Prijzen van producten

Kortom, kies een woord op basis van jouw dienst of product en ga op zoek naar zoekvragen en trends rondom dit woord.

Schrijf relevante content

Nu je een woord-web hebt gemaakt rondom jouw product, is duidelijk welke vragen je moet beantwoorden op de pagina. Houd bij het schrijven van de tekst rekening met het volgende:

  • Plaats de zoekwoorden en zoekvragen in titels (h1, h2, h3) en de meta-titel.
  • Ga voor kwaliteit en verrijk je content met video’s en afbeeldingen. 
  • Plaats interne links naar andere artikelen of producten die antwoord geven op vragen van de bezoeker.
  • Schrijf voldoende woorden over het onderwerp. Bekijk hoeveel tekst concurrenten geschreven hebben en probeer jouw artikel langer en relevanter te maken.

Technische SEO

Naast goed geschreven content is het hebben van een technisch goed werkende website ook belangrijk. Hierbij kun je denken aan:

  • Snelheid. Zorg dat de website snel laadt. Test bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website met de Google Speedtest.
  • Mobiel-vriendelijke website. Zorg dat de pagina op mobiel goed leesbaar is en ook daar snel laadt. 
  • Veiligheid. Google hecht veel waarde aan veiligheid. Zorg dat je website daarom is beveiligd met een HTTPS verbinding.

Autoriteit worden in de markt

Heb je een artikel geschreven dat antwoord geeft op de vraag van jouw doelgroep? En dat bovendien is uitgebreid met een video of afbeelding, snel laadt en titels en meta-titels heeft die goed te indexeren zijn? Dan is het tijd om te bouwen aan je autoriteit op het internet. Dit doe je door externe links te verzamelen die verwijzen naar de URL van jouw website. Het verzamelen van externe links is de belangrijkste off-page ranking-factor van Google. Deze links kun je zien als ‘stemmen’ op jouw website.

Bij het verzamelen van externe links is het belangrijk om rekening te houden met een aantal factoren:

  • Link authority. Het verzamelen van externe links met een hoge autoriteit is waardevoller voor jouw website dan externe links met een lage autoriteit.
  • Link relevancy. Google geeft de voorkeur aan externe links van relevante websites. Dit betekent dat je het beste externe links kunt verzamelen van websites uit dezelfde industrie of van geloofwaardige nieuws of review websites die betrekking hebben op meerdere industrieën.
  • Page relevancy. Google kijkt ook naar de content die te vinden is op de pagina waarnaar de externe link verwijst. Daarnaast kijkt Google naar hoe relevant die content is voor jouw website. Links van andere websites met relevante content zorgen weer voor een hogere autoriteit van jouw website.
  • Anchor text. Het is belangrijk om een relevante anchor text te hebben. Een anchor text is de tekst waar mensen op klikken om de link te bezoeken. Door een relevante tekst hiervoor te gebruiken, kan Google beter de context begrijpen van de link. 

Updates van Google

Iedere update van Google kan invloed hebben op jouw positie in Google. Ga je te werk zoals hierboven is beschreven? Dan hoef je je niet direct zorgen te maken. Jij bent namelijk bij het schrijven van de teksten uitgegaan van het beantwoorden van de vragen van jouw doelgroep. Het is geen irritante SEO tekst, maar een tekst die een bezoeker ook echt de gewenste informatie geeft. Dus Google kom maar op met de updates. Jij bent er klaar voor!

Enkele updates op een rij van de afgelopen maanden

  • Januari 2020 - Google Core Update.
    Google heeft aangekondigd dat websites die een Featured Snippet hebben, niet alsnog worden getoond in de ‘gewone’ zoekresultaten van Google. 
  • Oktober 2019 - BERT update.
    Het algoritme is verder doorontwikkeld naar een deep learning algoritme. Dit algoritme helpt Google om de nuances van menselijke taal beter te begrijpen. Deze update is dan ook met name gericht op zoekopdrachten die zijn geformuleerd in natuurlijke taal of conversaties. Uitgebreide vragen rondom een onderwerp worden sneller uit artikelen opgepikt. Dit biedt veel kansen voor artikelen die geschreven zijn op basis van zoekvragen en thema’s. 
  • September 2018 - SERP update reviews.
    Google toont geen reviews meer in de zoekresultaten, wanneer deze reviews zijn verzameld door de website zelf.
SEO in 2020: nog steeds relevant?
SEO in 2020: nog steeds relevant?