Naar hoofdinhoud

Marketing in tijden van de coronacrisis

Hamsterééééén! Wie kent het niet? En wie associeert het nu met corona? Precies, iedereen. Hoe onfortuinlijk is dat! Albert Heijn werkt al sinds 2012 om hamsteren te laten associëren met de supermarkt, maar het krijgt nu een extreem negatieve lading. De geplande hamsterweken zijn afgezegd, omdat het gezien de situatie ongepast is. Een goed besluit in onze ogen, maar betekent dit dat je helemaal geen reclame moet maken in een tijd van (corona-)recessie? Zeker niet! In dit blog lees je vier redenen waarom je juist aan je merkpositionering moet blijven werken.

1. Het is veel moeilijker om straks vanaf nul alles weer op te bouwen

Op korte termijn heeft het geen zin om aan sales-activatie te doen. Alles is onzeker. Mensen houden de hand op de knip en zullen weinig impulsieve aankopen doen. Daarom is het belangrijk om te focussen op de lange termijn merkstrategie. Zorg dat je in de gedachten van mensen blijft. Zo zullen ze aan jouw merk denken na deze periode en niet aan je concurrent. Nu in je merkpositionering investeren kost uiteindelijk minder tijd, geld en energie dan straks vanaf nul alles weer opbouwen.

2. Mensen onthouden hoe je nú reageert

Hou vast aan je merkwaarden en maak ze juist in deze tijd waar. Een negatief voorbeeld op dit moment is Richard Branson, eigenaar van Virgin Atlantic en nog 200 andere ondernemingen. Hij riep zijn personeel op om acht weken met onbetaald verlof te gaan. Voor een organisatie waar loyaliteit altijd hoog in het vaandel heeft gestaan, is dit een uiterst vreemde oproep. Vooral aangezien deze komt van een man die zijn verlies ook op andere manieren kan oplossen. Dit soort signalen zullen klanten niet snel vergeten en zullen negatief op een merk afstralen. Daarentegen kwamen Fletcher Hotels en Van der Valk op een bijzonder positieve manier in het nieuws. Zij stellen hun hotelkamers beschikbaar aan corona-patiënten. Op de lange termijn zullen zij merken dat dit hun merk versterkt.

3. Reclamestrategie heeft nog jarenlang na de crisis een positief effect

Onderzoek toont aan dat investeren in reclame zelfs jaren na een crisis een positief effect kan hebben. Het is aangetoond dat investeren in marketing een direct positief effect heeft op de omzet, winstgevendheid en het marktaandeel. Dit komt mede door de verminderde concurrentie. Hierdoor steek je eerder boven het maaiveld uit. Een bedrijf dat tijdens een crisis investeert in marketing, creëert bovendien het beeld dat het er financieel goed voorstaat. Dit vergroot het vertrouwen, ook op lange termijn.

4. Gebruik je gezonde verstand

Loopt je omzet met 90% terug en staat het water je aan de lippen? Dan moet je je natuurlijk primair bezighouden met de noodzakelijke werkzaamheden in je bedrijf. Maar heb je de middelen om enige vorm van marketing uit te voeren? Dan is het verstandig om deze kans te pakken. Zorg dat je er na deze crisis staat, met een voorsprong op je concurrentie!

Meer
actueel