Een nieuwe website, hoe gaat dat in zijn werk? Deel 2

Een nieuwe website, hoe gaat dat in zijn werk? Deel 2
Een nieuwe website, hoe gaat dat in zijn werk? Deel 2

In onze eerste blog van deze serie vertelden we dat we bij EF2 altijd starten met een impact sessie. Deze stap is een belangrijk onderdeel binnen onze werkwijze. Hierin behandelen we verschillende onderdelen, met als doel zoveel mogelijk nuttige informatie op te halen. Het is namelijk belangrijk dat wij als EF2 jouw organisatie en je doelgroep begrijpen. Na deze fase rapen wij alle informatie bijeen: van het zoekwoordonderzoek en de merkidentiteitsessie tot de impact sessie. Op basis daarvan komen we met een advies voor jouw nieuwe website. Maar wat houdt dit advies in en wat kun je van ons verwachten?

Een kijkje in onze werkwijze: deel 2

 

In de online wereld is de competitie moordend. Juist daarom is een duidelijke strategie essentieel. Na het begrijpen van jouw organisatie, markt, gebruikers en concurrentie, gaan we aan de slag met die strategie. De probleemstelling is helder. Nu is het tijd voor het bedenken van oplossingen voor deze probleemstelling. Die werken we uit in conceptuele ideeën met bijbehorende features.

Een uitstekende gebruikerservaring waardoor het doel behaald wordt

De nadruk van een goede gebruikerservaring ligt op wat er zich in het hoofd van de gebruiker afspeelt tijdens het bezoek. De emoties die worden opgeroepen en het oordeel dat hij of zij velt na afloop van de interactie zijn heel belangrijk. Om dit te bereiken zijn de functionaliteit en structuur van een website heel belangrijk.

Op basis van alle informatie die wij verzamelen, zetten we een user flow op. Dit is een uitwerking van de belangrijke functionaliteiten en een opzet van de pagina’s met een logische menustructuur. Wat wil de gebruiker weten of wat wil hij of zij doen? Welke functionaliteiten moeten er geboden worden om de gebruiker daartoe in staat te stellen? We besteden aandacht aan de manier waarop de informatie wordt geordend. Staat alle informatie op de plek waar de gebruiker het verwacht? Zijn alle pagina’s binnen enkele klikken bereikbaar? Over elk onderdeel denken we na. Dit verwerken we in ons advies: de user flow.

Optimale balans tussen het doel van je website en de behoeften van de gebruiker

Het is belangrijk dat het doel van je website en de behoeften van de gebruiker op elkaar zijn afgestemd. Hier is het constant zoeken naar de juiste balans. Een medewerker van de service-afdeling hecht bijvoorbeeld veel waarde aan bepaalde content. Daarentegen kan het zo zijn dat de bezoeker van de website dit misschien niet interesseert of dat hij of zij juist op zoek is naar een veel betere en makkelijkere oplossing.

Een goed UX-design valt of staat met een prettige user flow

De bezoeker moet een vloeiend pad door de website kunnen volgen, afhankelijk van wat hij of zij wil weten of waar hij of zij zin in heeft. Hierin is het belangrijk dat de bezoeker geleid wordt en dat eventuele obstakels makkelijk getackeld worden. Een goede user flow zorgt er zo voor dat jouw website je doelstellingen behaalt. Om die reden is dit een essentieel onderdeel in onze werkwijze.

In de volgende blog nemen we je mee in de fase die komt na de user flow: het concept/moodboard van de website. Stay tuned!

Lees deel 3: de visuele strategie

Een nieuwe website, hoe gaat dat in zijn werk? Deel 2
Een nieuwe website, hoe gaat dat in zijn werk? Deel 2